Jul 9, 2012

Perkhemahan yang mematangkan

Salam perkhemahan,

Perkhemahan sekolah telah di adakan pada 6 dan 7 Julai yang baru berlalu. Pelbagai pengalaman dan peristiwa yang telah dilalui oleh setiap peserta yang pastinya membawaseribu satu erti dalam hidup mereka. Al-maklumlah peserta-peserta ini terdiri daripada unit badan beruniform tahun 4, 5 dan 6. Mereka ini kebanyakkannya belum pernah berpisah dari ibu bapa mereka.

Pelbagai gelagat telah ustazah saksikan . Ada yang lucu dan ada yang agak membimbangkan. Peristiwa yang paling tidak dapat dilupakan ialah pada waktu malam apabila kem komandan memberi tahu bahawa night walk dibatalkan mereka sepakat hendak memasak mee segera yang mereka bawa dari rumah. Pada awalnya pihak guru sepakat tidak mengizinkannya kerana memandangkan tapak perkhemahan yang agak gelap dan agak merbahaya kerana mereka mahu memasak dengan menggunakan kayu api. Tetapi setelah melihat kesungguhan mereka mengeluarkan mee segera masing-masing dan periuk belanga, kami pihak guru-guru ni pun bersetujulah atas dasar ihsan dan ingin mereka mendapat pengalaman yang tidak mereka peroleh di rumah.. Tapi dengan syarat mereka mesti menjaga keselamatan dan masa yang diperuntukkan hanyalah satu jam.


Apalagi mereka pun berusaha menyalakan kayu  api dengan cara  masing-masing. Ada yang mencari batu untuk dijadikan tungku, ada yang memasak air dengan menggantungkan kendi dengan tiang buluh dan ada yang memasak dengan hanya meletakan  periuk  diatas kayu api yang menyala. Dalam hati  pula berkata, kreatif juga budak-budak ni...Keriuhan memang amat membingitkan telinga. Apabila mee segera telah siap di masak, mereka pun makanlah dengan lahapnya, siap ada yang mempelawa untuk merasa masakan mereka....


Apa yang dapat disimpulkan , dalam aktiviti ini mereka nampaknya dapat bertolak ansur antara satu sama lain, tidak mementingkan diri sendiri dan boleh menjadi pemimpin kepada yang lain serta sanggup berkongsi dengan apa yang mereka ada. Moga-moga mereka akan sentiasa membawa sikap ini walau di mana mereka berada. Ia sudah cukup membanggakan..Inilah yang dikatakan "PERKHEMAHAN MEMATANGKAN"

Tepat jam 1.00 pagi...mereka disuruh berhenti dan mengemas kembali alat dan tempat memasak dengan baik...dan...mesti tidur kerana subuh besok sedang menanti....Banyak lagi program menanti pada besok hari...gajet, sukaneka dan pertandingan memasak..

Dengan nada perlahan ku hembuskan ucapan Alhamdulillah tanda syukur pada Allah...


-Ustazah Ela-

0 ulasan:

Post a Comment