Jun 16, 2012

Anak-anak Dunia dan Akhirat




Salam mahabbah buat semua,

Timbul satu perasaan takut dan gementar seusai  menonton drama 'Tanah 'Kubur' yang ditayangkan di astro oasis..Semestinya ia menjadi satu program yang tak pernah ketinggalan buat kami sekeluarga dan menjadi kegemaran kerana banyak pengajaran yang dapat kami ambil iktibar bersama-sama. Sepanjang menonton anak-anak sentiasa bertanya tentang apa yang mereka tidak fahami....terutama pembalasan ketika jenazah dikebumikan kekuburan...bertalu-talu soalan dari si abang dan si adik. Sebagai ibu dan ayah yang mahu anak-anaknya mendapat jawapan yang tepat dan mudah difahami oleh anak-anak seusia mereka ( 5-9 thn ), banyaklah perumpamaan dan contoh mudah  yang terpaksa digunakan untuk memberi kefahaman kepada mereka asalkan jangan terpesong dari aqidah Islam.

Dalam hati kecil berkata"susah juga kita nak lahirkan anak-anak yang berjaya di dunia tanpa meninggalkan akhirat kerana di akhiratlah tempat kita kekal abadi".

 Teringat  pada seorang murid  yang datang mengadu mengatakan duitnya hilang sambil berjurai-jurai air mata.."ustazah....duit saya hilang"...dengan lembutnya ustazah bersimpati dan bertanya   "berapa ringgit duit yang hilang?".."pagi tadi ibu bagi dua ringgit, tadi ada lepas tu saya tengok dah hilang...."bersungguh-sungguh dia bercerita..."tadi  alya duduk kat mana?"ustazah memulakan siasatan....dia pun menunjukan kearah tempat duduknya dan terdapat 3 orang murid lain  yang berdekatan dengannya...ustazah pergi ke tempat duduknya dan terus menuju kepada murid yang berada di sebelah tempat duduk alya.."awak bawa duit berapa ringgit hari ni?" tanya ustazah kepada murid itu."Dua ringgit" jawabnya. "Cuba tunjukkan!"Ustazah mengarah...dia pun mengeluarakan satu beg kecil dari koceknya..ternyata ada dua ringgit..ustazah cuba memasukkan tangan kedalam koceknya sekali lagi dan mendapati dua ringgit lagi yang ada.."tadi kata bawa dua ringgit saja, ni dua ringgit lagi sapa punya ada dalam kocek awak?"tanya ustazah..mukanya nampak pucat dan terdiam. Agaknya sedang berfikir apa aku nak kelentong dengan ustazah ni...tiba-tiba dia menjawab"entahlah"..mungkin murid seusia 8 tahun belum pandai untuk menipu, lumrahnya begitu.
"Agaknya duit alya  ni dengan sendirinya melompat masuk kedalam kocek awak ye?"soal ustazah tegas. Ustazah menghulurkan duit itu kepada Alya..Alya tersenyum sambil menyapu air matanya..
Murid-murid lain tertanya-tanya.."kenapa ustazah?"...Ustazah cuma menyuruh murid lain menyiapkan kerja masing-masing tanpa memberitahu apa yang terjadi kerana mahu menutup keaiban kawanya ini..

Pada waktu rehat, ustazah menahan murid tadi dan bertanya,"kenapa awak ambil duit alya tadi". Dia terdiam sambil matanya bulat memandang mata ustazah..ustazah membulatkan mata dan bercakap dalam keadaan yang tegas.."kita kan dah belajar tentang malaikat, malaikat tulis apa yang kamu buat hari ini, Allah juga nampak..kamu tak takut ke? nanti di akhirat Allah tanya  kenapa kamu mencuri? apa kamu nak jawab? kamu mahu ibu bapa kamu diazab oleh Allah kerana perbuatan kamu?Soal ustazah keras..air matanya bergenang..."ustazah bukan marah kamu, ustazah marah dekat syaitan yang ada kat diri  kamu yang menghasut kamu..dekat dunia ni ustazah boleh tolong nasihatkan kamu..bila dekat akhirat nanti, kamu meraung macamana pun ustazah dah tak boleh nak tolong lagi...sebenarnya ustazah sayaang sangat dengan kamu, sebab tu ustazah terpaksa bertegas supaya kamu tak terbawa-bawa perangai ini sampai kamu besar" pujuk ustazah...air matanya dan air mata ustazah sudah berkelopak..."boleh janji dengan ustazah jangan ambil barang atau duit orang lagi?"tanya ustazah, dia mengangguk tanda setuju dan ustazah memeluk erat murid itu sambil berdoa dalam hati agar murid ini dapat berubah kerana ini bukan kali pertama dia melakukan hal ini...moga-moga murid ini akan terdiri dari golongan anak-anak dunia iaitu yang berjaya  di dunia dan anak-anak akhirat iaitu yang tidak pernah meninggalkan urusan akhiratnya...

Sesungguhnya perjuangan memartabatkan ummah tidak pernah selesai sehingga roh dan jasad  dipanggil untuk kembali ketempat asalnya....Teruskan memberi apa yang termampu walaupun ia hanya sekadar sepotong nasihat. Niat yang ikhlas pasti terbalas...

JAGA DIRI HIASI PERIBADI, HIDUP PASTI DIBERKATI...

-Ustazah Ela-

0 ulasan:

Post a Comment